10 Mitos Berkaitan Kanser/Barah Payudara


Kanser/Barah, merupakan mimpi ngeri yang paling teruk bagi kebanyakan orang. Sebahagiannya kerana masih terdapat kekeliruan mengenai penyakit ini. Sehingga kini, punca kanser masih tidak ditemui, walaupun kita tahu beberapa faktor iaitu genetik dan gaya hidup boleh meningkatkan risiko seseorang yang terjejas oleh penyakit ini. Manakala kita digambari dengan misteri yang menyelubungi kanser secara beransur-ansur maju mitos tentang penyakit maut. 



Kita memang sedia maklum mengenai  kanser payudara, pembunuh nombor 1 wanita di Malaysia. Mari kita memecahkan beberapa mitos mengenai kanser payudara dan cuba untuk memberikan penjelasan logik berkaitan kanser/barah. 

1. Hanya WANITA boleh menghidap kanser payudara 

Walaupun wanita adalah 100 kali lebih berkemungkinan untuk mendapat kanser payudara berbanding lelaki, ia tidak bermakna lelaki tidak terdedah kepada kanser payudara. Di Malaysia, dilaporkan 56 kes pada 2002 dan 24 kes pada 2003 melibatkan lelaki menghidap kanser payudara. Angka itu semakin meningkat, dan adalah dinasihatkan untuk lelaki yang keluarganya mempunyai sejarah kanser payudara untuk mendapatkan saringan kanser payudara biasa apabila mereka mencecah umur 20-an. 

2. Memakai coli underwired boleh meningkatkan risiko kanser payudara 

Terdapat dakwaan bahawa underwire dalam coli boleh menekan sistem limfa dalam dada wanita dan menyebabkan toksin terkumpul dan akhirnya membawa kepada kanser payudara. Walau bagaimanapun, kajian saintifik telah membuktikan bahawa apa-apa jenis dan kesesakan coli tidak meningkatkan risiko kanser payudara. 


3. Hanya wanita yang berumur 40 tahun ke atas boleh menghidap kanser 

Wanita berusia 20-an, mereka juga berisiko menghidap kanser payudara, walaupun kemungkinan langsing daripada wanita dalam 40-an. Oleh itu, adalah dinasihatkan untuk wanita berusia 20-an mula menjalankan Pemeriksaan Sendiri Payudara bulanan (BSE) dan 3 tahun sekali peperiksaan payudara klinikal. Pada sebarang usia, jika anda mendapati sebarang ketulan pada payudara anda, ia telah diperiksa dan disahkan dengan serta-merta. 

4. Penggunaan deodoran antiperspirant mencetuskan kanser 

Banyak cerita-cerita mengatakan bahawa jika anda terluka semasa mencukur kawasan ketiak, dan kemudian memakai deodoran antiperspirant di atasnya - 'parabens' (kimia pengawet yang digunakan dalam deodoran yang paling antiperspirant) di dalamnya boleh masuk ke dalam badan anda dan menyebabkan kanser payudara. Satu kajian mendedahkan bahawa kesan parabens telah ditemui dalam sampel tumor payudara, tetapi menyatakan bahawa lebih banyak kajian diperlukan untuk mencari kaitan langsung antara parabens dan kanser payudara. 

5. Wanita dengan payudara kecil mempunyai risiko yang sangat kecil yang terjejas oleh kanser payudara 

Sememangnya ada kaitan antara saiz payudara dan risiko kanser payudara. Semua wanita, tanpa mengira saiz, perlu menjalankan pemeriksaan yang kerap ke atas payudara mereka bagi mengesan tanda awal kanser payudara. 

6. Kanser payudara tidak boleh diubati 

Seperti kanser/barah lain, jika kanser payudara lebih awal dapat dikesan, maka lebih tinggi peluang untuk ia boleh dirawat. Malah, 98% daripada pesakit kanser payudara yang mendapat pengesanan awal terselamat selama sekurang-kurangnya lima tahun. Jika anda sedang bergelut dari kanser payudara sekarang, lihat di sekeliling anda, pergi ke dalam talian internet dan tahu bahawa terdapat ramai telah terselamat penyakit ini. Anda juga boleh menjadi salah seorang daripada mereka. 

7. Mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat tidak akan mendapat kanser 

Merokok dan pengambilan alkohol berat adalah beberapa faktor gaya hidup yang boleh meningkatkan risiko seseorang mendapat kanser payudara. Walau bagaimanapun, hidup sihat tidak bermakna kita tidak akan menghidap kanser. Seperti yang diketahui, faktor-faktor lain seperti genetik memainkan peranan yang besar dalam meningkatkan risiko seseorang mendapat kanser payudara. Dinasihatkan untuk mengamalkan gaya hidup sihat untuk mengurangkan risiko kanser payudara anda, tetapi sentiasa berhati-hati untuk memeriksa payudara anda dengan kerap dan berjumpalah dengan doktor jika sesuatu kealianan dikesan. 

8. Jika saya mendapati ketulan di dada saya, ia bermakna saya mempunyai kanser payudara 

Kebanyakan ketulan bukanlah kanser, ia adalah keadaan payudara benigna. Walau bagaimanapun, anda perlu untuk mengesan mana-mana ketulan yang ditemui pada buah dada anda diperiksa untuk mengesan jika ketulan tersebut adalah ketulan pra-kanser. Sebaliknya, kadang-kadang tiada ketulan ditemui di payudara pesakit kanser awal. Ini adalah sebab mengapa kita semua perlu sedar bengkak payudara, penarikan kedalam puting dan apa-apa yang keluar dari payudara selain daripada susu, itu juga boleh menandakan gejala kanser payudara. 

9. Implan payudara meningkatkan risiko kanser 

Selama ini, ramai yang percaya bahawa implan payudara dengan ketara meningkatkan risiko kanser payudara, tetapi penyelidikan baru-baru ini telah menunjukkan bahawa kaitan itu tidak wujud. Onkologi Stephen Brincat menyatakan bahawa hubungan antara kedua-dua adalah 'sangat rendah', walaupun implan payudara boleh meningkatkan risiko anaplastic limfoma sel besar (ALCL) - kanser yang jarang berlaku yang mengganggu sistem imun. 

10. Kafein menyebabkan kanser payudara 

Kafein sebenarnya boleh mengurangkan risiko kanser payudara walaupun tanggapan itu masih memerlukan kajian susulan untuk mengesahkannya. Penyelidik telah mendapati tiada kaitan sebab akibat antara risiko kanser payudara dan kafein, dan tiada bukti saintifik boleh menjelaskan kaitan antara minum kopi dan kesakitan payudara.

Semoga informasi ini memberi manfaat yang baik kepada semua wanita di luar sana. Ketahuilah dirimu amat berharga. Jangan lupa jadi folllower blog ini, dan sponsor blog ini.

1 comment:

  1. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu berkesan...akar kayu warisan...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi...

    sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete